Hertsi saattaa ihmiset yhteen, visioi kauppakeskuspäällikkö

Hertsi avaa ovensa ensi keväänä. Hyvissä ajoin ennen avajaisia puikkoihin on hypännyt kauppakeskuspäällikkö Hanna Feodorov. Työ on vaativaa mutta antoisaa, ja parasta siinä ovat ihmiset – niin Hertsin vuokralaiset kuin tulevat asiakkaatkin.

– Vastaan Hertsin markkinoinnista ja kaupallisesta menestyksestä, rakennan brändiä ja autan vuokralaisia menestymään, kuvailee Hertsin kauppakeskuspäällikkö Hanna Feodorov Newseciltä.

– Toimin tiiviissä yhteistyössä vuokralaisten, rakentajan ja omistajien kanssa, se on ehkä tärkein tehtävä. Olen jo rakennusvaiheessa huomannut olevani hyvin keskeinen henkilö eri tahojen välillä. Välillä olen kilpi, välillä viestinviejä.

Kuin olisi tullut kotiin

Nyt, kun Hertsin avajaisiin on vielä muutama kuukausi aikaa, kauppakeskuspäällikkö istuu paljon palavereissa, joissa päätetään esimerkiksi opasteista, mainospinnoista tai lastenhoitohuoneen sisustuksesta.

Monipuolinen ja hektinen työ vaatii kykyä pitää monta lankaa käsissään. Tehtäviä asioita on valtavasti, eikä sitä saa pelästyä. Pitää osata priorisoida ja purkaa asioita järjestyksessä. Myös sosiaaliset taidot ovat tarpeen – työssä tapaa valtavasti ihmisiä erilaisissa tilanteissa.

Tärkeä tehtävä on myös innostaminen ja yhteishengen luominen. Omina vahvuuksinaan Feodorov pitääkin iloista sosiaalisuuttaan ja rohkeutta mennä uutta päin.

Feodorovin pitkästä työkokemuksesta rakennusalalta on paljon hyötyä rakenteilla olevan keskuksen kanssa, sillä hän ymmärtää esimerkiksi pohjakuvia ja tekniikkaa.

– Jos tulisi vaikkapa jokin tekninen haaste, ymmärtäisin, mihin se vaikuttaa. Rakennusaikaa on vielä jäljellä, ja kun menen käymään työmaalla, sielläkään ei tarvitse ihmetellä, että mitähän täällä tapahtuu. Koko projektin ajan minulla on ollut olo, että olen tullut kotiin!

Kova luotto tulevaan

Hertsin valmistumisessa Feodorov odottaa etenkin yhteistyötä vuokralaisten kanssa.

– Mitähän kaikkia ideoita keksimmekään! Vuokralaiset ovat jo nyt olleet aktiivisia, kaikilla on yhteinen into ja sitoutuminen asiaan. Se on mahtavaa. Tästä on hienoa lähteä viemään asioita eteenpäin.

Vaikka Helsinkiin on viime vuosina avattu monta uutta kauppakeskusta, viimeisimpinä Tripla ja Redi, on Feodorovilla kova luotto Hertsiin, sen asiakasvirtoihin ja kaupalliseen menestykseen.

– Nyt tehdään vähän erilaista kuin ennen. Ei mennä muotiliikkeet edellä, eikä tehdä valtavaa keskusta. Olemme suunnitelleet sopivan kokoisen keskuksen Herttoniemeen ja keskittyneet arjen palveluihin. Se on Hertsin vahvuus.

Yhteisöllisyyttä ylläpitämässä

Feodorov toivoo, että Hertsistä tulee herttoniemeläisten oma olohuone, jonne tullaan viettämään aikaa ja tapaamaan tuttuja sekä hoitamaan samalla arjen asiointeja. Hän toivoo alueen asukkaiden ottavan paikan omakseen.

– Herttoniemi on yhteisöllinen alue, jonka asukkailla on selkeästi yhteisiä tavoitteita, toiveita ja suunnitelmia. Se tuntuu hyvällä tavalla tosi pieneltä paikalta, vaikka onkin iso ja kasvava asuinalue. Hertsi voi olla osa sitä yhteisöllisyyttä ja tukea sitä, Feodorov visioi.

Herttoniemen väestörakenne on monipuolinen: on alkuperäisväestöä, uusia asukkaita ja paluumuuttajia. Perheitä, nuorisoa ja eläkeläisiä.

– Olemme pyrkineet huomioimaan eri ikäryhmät ja tarpeet, ja pohtineet, miten ihmisiä voitaisiin saattaa tekemään asioita yhdessä ja tutustumaan toisiinsa. Suomessa on paljon yksinäisiä ihmisiä. Siksi olisi hienoa järjestää tilaisuuksia, joissa ihmisten olisi helppo tavata toisiaan. Pidetään kiinni Herttoniemen yhteisöllisyydestä.

< TAKAISIN