Hertsi on kokoaan suurempi olemisen ja elämisen keskus

Kauppakeskuksen monipuolisuus ei aina vaadi suurta kokoa. Hertsi vastaa paikallisten ja alueella liikkuvien tarpeisiin ja toivottaa tervetulleeksi kaikenikäiset.

Kauppakeskusten maailma on muuttunut viime vuosina. Vaatteiden ja käyttötavaroiden kaupasta suuri osa on siirtynyt nettiin, mutta lähipalvelukeskus Hertsiä tämä ei hetkauta. Hertsi kun ei ole perinteinen kauppakeskus eikä sinne tule esimerkiksi vaateliikkeitä, vaan pääasiassa palveluita, joita ei voi verkosta hankkia, kuten apteekki, kirjasto, liikuntapalveluita ja päiväkoti.

– Hertsistä tulee monipuolinen olemisen ja elämisen keskus, jossa on helppo asioida, kertoo kohteen pääsuunnittelija Harri Koskinen L Arkkitehdit Oy:stä.

– Hertsiin tulee myös seniorien hoiva-asumista, ja sen yhteyteen rakennetaan asuntoja omana projektinaan – Hertsi-hanke yhdistää monenlaista rakentamista. Isoihin kauppakeskuksiin verrattuna Hertsi ei ole kovin suuri, mutta sitäkin monipuolisempi. Siellä käytetään palveluita sekä asutaan hoivakodissa ja läheisissä asuintaloissa.

Puuteema opastaa kävijöitä

Hertsissä kävijä ei pääse eksymään. Harri Koskinen on suunnitellut kauppakeskuksia aiemminkin ja hän käy lähes viikoittain “vakoilemassa” muita kauppakeskuksia paitsi ammattilaisena, myös asiakkaana.

– Pyrin eläytymään asiakkaan näkövinkkeliin ja pohdin, miten keskuksessa suunnistetaan ja liikutaan. Tiloja suunnitellaan ihmisten normaalien, luontaisten kulkureittien mukaan.

Viime aikoina julkisuudessa on keskusteltu siitä, miten asiakkaita onnistuneesti opastetaan liikkumaan kauppakeskuksissa. Hertsin suunnittelussa kiinnitetty paljon huomiota juuri luontaisiin kulkureitteihin – että esimerkiksi reitti metrolle löytyisi sen suuremmin etsimättä. Perinteisillä kylteillä osoitetaan olennaiset peruspaikat, kuten wc ja lastenhoitohuone.

– Kävijän on pystyttävä helposti hahmottamaan Hertsin kokonaisuus. Hertsi on pienempi kohde kuin moni kauppakeskus, mikä tietenkin helpottaa. Meillä on hyvin selkeä kerrosjako. Lisäksi kolme päähissiryhmää merkataan jokainen omilla tunnuksillaan. Voisi sanoa, että ne ovat kuin puita, jotka kasvavat pysäköintikellarien juurista ylöspäin. Joka kerroksessa puu näyttäytyy samanhenkisenä, joten aina erottaa, minkä hissin lähettyvillä on. Siten me autamme kävijöitä hahmottamaan tilaa. Toki Hertsiin tulee yksi suuri liukuporrasaula myös.

Tervetuloa lapset, nuoret ja vanhat

Omanlaisensa sosiaalisen aspektin Hertsiin tuovat kirjasto, nuorisotila ja päiväkoti – ne ovat paikkoja, jotka eivät edellytä rahan kuluttamista. Koskinen toivookin, että Hertsistä tulee kokoontumis- ja oleilupaikka, ja siksi miljööstä tehdään mahdollisimman viihtyisä.

Kirjaston yhteyteen tulee nuorisotila ja nuorten toivotaan muutenkin viihtyvän. Aikaisemmin nuoriso on voitu kokea monessa kauppakeskuksessa häiriöksi ja häätää ulos, mutta nykyään heitä toivotaan paikalle ja monessa paikassa on esimerkiksi oleskelutilaa puhelimien latauspisteineen.

– Toivomme, että nuoret löytävät oma sijansa Hertsistä, sillä hehän ovat tulevaisuudenkin kävijöitä.

Tilaa on siis niin lapsille, nuorille kuin vanhoillekin. Hertsissä eri ikäiset ihmiset voivat aidosti olla yhdessä, eikä ihmisryhmiä eristetä toisistaan.

Paikallisille – ja kaikille muillekin

Viime aikoina valmistuneissa kauppakeskuksissa on haettu elämyksellisyyttä ja viihteellisyyttä: on elokuvateattereita, keilahalleja ja kiipeilyseiniä. Hertsi ei kilpaile suurten elämyskeskusten kanssa. Kohderyhmänä ovat erityisesti lähialueiden asukkaat ja Herttoniemessä työskentelevät. Kauttakulkuliikenne paikassa on voimakasta: Herttoniemen metroasema on yksi Suomen vilkkaimmista, ja sinne onkin suora kävelyreitti. Myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä tavoitellaan, ja pyöräilijät huomioidaan suurella määrällä pyöräpaikkoja.

Viime vuosien trendinä on Koskisen mukaan ollut se, että vain autolla saavutettavien “peltomarkettien” sijaan palveluita rakennetaan sinne, missä on jo infrastruktuuri ja julkinen liikenne, ja missä ihmiset jo liikkuvat. Koskinen uskoo, että Hertsi vastaa hyvin olemassaoleviin, paikallisiin tarpeisiin.

– Emme tee Galeries Lafayettea tai Dubai Mallia, vaan lähipalveluiden keskusta paikallisille ihmisille. Saavat sinne tietenkin muutkin tulla!

< TAKAISIN